VONK Onderwijsinnovatie

print

GETcast: Podcast tegen eenzaamheid

In de strijd tegen eenzaamheid bedachten 6 studenten Social Work de podcast GETcast. Hierin vertellen ze wat ze meemaken en wat hen bezighoudt. Alsof je met je vrienden aan de borrel zit. VONK Onderwijsinnovatie ondersteunt GETcast.

Doe een scheutje informatie bij een dotje ervaringen en een schepje nieuwsfeiten. Sprenkel daar een onmogelijk dilemma overheen en je hebt GETcast. GETcast is een tweewekelijkse podcast voor én door studenten. Het doel: studenten verbinden en de eenzaamheid doorbreken. Het plan hiervoor ontstond in de leergemeenschap van eerstejaarsstudenten aan de opleiding Social Work in Den Bosch. Inmiddels wordt bekeken of de podcast Avansbreed kan worden ingezet. Roos Bijkerk en Selie Wigger zijn 2 van de 6 makers.
Selie: “We kregen de opdracht technologie in te zetten in het maatschappelijke domein. We begonnen met een plan voor een app, maar liepen al snel vast. Toen kwam een van ons met het idee voor een podcast, specifiek voor studenten die zich eenzaam voelen. Daar waren we allemaal meteen enthousiast over. In de eerste plaats omdat we daarmee een oplossing bieden voor een actuele hulpvraag. Bovendien luisteren wij zelf allemaal ook graag naar podcasts. Zo konden we het nuttige met het aangename combineren.”

Onderonsje
47% van de Nederlanders luistert naar podcasts. De afgelopen jaren werden dat er steeds meer. De aantrekkingskracht zit hem erin dat je als luisteraar het gevoel hebt dat je een onderonsje hebt met mensen met dezelfde interesses. Alsof je met je vrienden aan de borrel zit. Dat ervaar je ook als je luistert naar GETcast. Aan een denkbeeldige keukentafel bespreken 2 student-presentatoren zaken die hen bezighouden. Hypothetisch drankje erbij, even gezellig bijkletsen. 
“We zijn niet bang om onze eigen ervaringen te delen,” vertelt Selie. “Daarin kunnen andere studenten zichzelf namelijk herkennen. Tijdens de opnames praat je ook gemakkelijk over privézaken, omdat je samenzit met iemand die je goed kent.”
Roos vult aan: “GETcast is niet bedoeld om je schoolresultaten op te krikken. We hebben het niet over studievakken. In plaats daarvan snijden we kwesties aan die voor studenten van Avans belangrijk zijn, zoals eenzaamheid of feminisme. Je luistert er in je vrije tijd naar. We denken dat we zo bijdragen aan de mentale gezondheid van de luisteraar. Eigenlijk willen we laten zien dat je wél samen kunt zijn, ook al is het coronatijd. Als we met onze podcast de dag van 1 student beter maken, dan is dat al winst.”

Experiment
Na de pilot kwamen de studenten in contact met Imke van Gaal van VONK. Met haar sparden zij onder meer over mogelijke gesprekspartners voor de podcast en technologische hulpmiddelen. “We hebben tussen de 50 en 100 luisteraars, dat mogen er best meer zijn,” zegt Roos. “De afleveringen publiceren we op MyMedia van Avans. Dat is niet het meest aantrekkelijke podium. En we communiceren via Blackboard, maar niet iedereen kijkt daarop. Met Imke bespreken we hoe we dat kunnen verbeteren en wat de mogelijkheden zijn. GETcast heeft nu de status van een experiment en wordt ook geëvalueerd. Via VONK zijn we ook in gesprek met de directie. We zouden bijvoorbeeld graag werken in een studio op Avans. Nu nemen we nog op bij Selie thuis, dat is niet ideaal.” 

Somberder
Selie illustreert bijna ongemerkt de noodzaak van de podcast: “Ik vind het wel gezellig als ze bij mij komen. Elke keer een ander duo over de vloer. In deze tijd ben ik toch een beetje geïsoleerd geraakt.”
Roos vult aan: “In de wintermaanden zijn we allemaal wat somberder geworden. Kerst was niet veel, oud en nieuw ook al niet. In januari hadden we tentamens. Eigenlijk ging het met niemand echt lekker. Jessy kwam voor de opnames van GETcast voor het eerst sinds de lockdown naar Den Bosch. Daar werd hij zó blij van. Dat wij hiermee bezig konden zijn, heeft ons allemaal goed gedaan. Het zou mooi zijn als de podcast eenzelfde effect heeft op onze luisteraar.”
GETcast is niet alleen leuk tijdverdrijf voor studenten, ook voor docenten is het interessante materie. “Dat klopt, al was dat niet per se het doel,” vertelt Roos. “In vrijwel elke podcast praten we over hoe het met ons gaat. We hebben het er bijvoorbeeld over wat online onderwijs met ons doet. Zo kunnen docenten beter begrijpen wat er onder studenten leeft.”


Ook een goed idee?
Heb jij ook een goed idee voor onderwijsinnovatie? Deel het in de VONK Onderwijsinnovatie Community of lees meer over de werkwijze van en de mogelijkheden binnen VONK.

Laatst bijgewerkt op 11 mei 2021.