VONK Onderwijsinnovatie

print

VONK innovatiepodcast

Via de VONK-podcast nemen we jou mee in toffe onderwijsinnovaties die spelen binnen Avans. Iedere maand spreekt innovatieregisseur, Peter Kenter, docenten en studenten die bezig zijn met onderwijsvernieuwing binnen Avans. Je hoort wat ze doen en waarom ze willen vlammen voor het onderwijs van morgen. Vlam jij ook mee?

Heb jij ook een tof onderwijsidee of wil je kennis en inspiratie over onderwijsinnovatie, sluit je dan aan bij de VONK Onderwijsinnovatie Community. Hier kun je bijvoorbeeld ook laten weten welk onderwerp jij interessant vindt voor een podcast. Tot ziens in de community of bij een volgende podcast!

Van hbo naar kennisinstellng | aflevering 22 | mei 2023 | 33 min

In deze aflevering ben ik te gast bij het Centre of Expertise Veiligheid en Veerkracht van Avans Hogeschool. Ik ga in gesprek met onderzoekers Jonas Stuurman en Jacco Eikenaar over het Afstudeeratelier Ondermijning. Een leergemeenschap waarin studenten, docenten, onderzoekers en werkveld verbonden zijn door een gemeenschappelijke uitdaging. Voor mij een mooi voorbeeld van hoe de Avans transitie van HBO naar kennisinstelling er in de praktijk uit zou kunnen zien.

#22 | VAN HBO NAAR KENNISINSTELLING

Verpleegkundigen opleiden met VR | aflevering 21 | april 2023 | 39 min

In deze aflevering van VONK podcast gaan we in gesprek over het gebruik van Virtual Reality (VR) in de verpleegkundeopleiding van Avans Hogeschool. Studenten worden voorbereid op een praktijkstage waarin zijn o.a. te maken krijgen met patienten die lijden aan dementie. Ze ondergaan hierbij een aantal virtual reality ervaringen om ze in de huid van deze patienten te laten kruipen als onderdeel van een breder leerarrangement. Te gast zijn docentonderzoeker Ingrid van den Berg en studenten verpleegkunde Tuan Marijnissen en Josephine van Pluur.

#21 | VERPLEEGKUNDIGEN OPLEIDEN MET VR

Onderwijs ontwikkelen met Srum - aflevering 20 | maart 2023 | 29 min

Bij de opleiding Mens en Techniek van Avans Hogeschool gebruiken ze het scrum framework om onderwijsmodules mee te ontwikkelen. Benieuwd naar wat dit ze oplevert, hoe scrummen uberhaupt werkt of wat de voordelen hiervan zijn? Scrum Master Fleur van der Gaag en Product Owner Martijn Boekhof, allebei ook docent aan de opleiding, delen hun ervaringen in deze podcast. Fleur en Martijn zijn ook op de Avansdag aanwezig en gaan graag in gesprek met geinteresseerden.

#20 | ONDERWIJS ONTWIKKELEN MET SCRUM

Avontuurlijk leren - aflevering 19 | februari 2023 | 30 min

Bij de opleiding HRM in Breda zijn geen lessen, geen afgesloten lokalen en geen vooraf bepaalde leerpaden. Elk semester kiezen studenten een praktijkvraagstuk waarna zij zelf bepalen welke kennis en kunde zij nodig hebben om dit vraagstuk op te lossen en hoe ze dit zichzelf eigen willen maken. Docent Vincent Verwaal en studente Anne Maas vertellen over dit 'Avontuurlijk leren'-concept.

#19 AVONTUURLIJK LEREN

Avans en de digitale transformatie - aflevering 18 | december 2022 | 52 min

Om een positief toekomstverhaal voor onze hogeschool te schetsen in relatie tot de snel veranderende wereld is de Werkgroep Digitale Transformatie in het leven geroepen. In deze aflevering gaan we zowel in gesprek over de grote veranderingen waar wij ons toe moeten verhouden als de oplossingen die ervoor gaan zorgen dat wij een relevante kennisinstelling blijven met meerwaarde voor de maatschappij. Dit doen wij met René Theunis, directeur bij de Academie voor Management en Finance en lid van de Werkgroep Digitale Transformatie, Patrick Hoksbergen, ICTO coach bij de waardestroom Verzorgen Onderwijs en Jo Caudron, auteur en consultant met een visie die dit traject mede begeleid heeft.

#18 DE DIGITALE TRANSFORMATIE

SWITCH - Begeleiding bij studietwijfel - aflevering 17 | november 2022 | 38 min

SWITCH is het programma voor studenten die gestopt zijn met hun studie of twijfelen over hun studie. In het programma worden ze begeleid om een weloverwogen volgende stap te nemen. Aan tafel zitten projectleider Eva-Lisa Janssen, voormalig deelnemer Loes Drost en haar studentcoach Joyce Visee.

#17 SWITCH

De Tussenruimte - aflevering 16 | oktober 2022 | 29 min

We gaan in gesprek met Godelieve Spaas, lector Nieuwe Economie, Artist in Residence bij de Rabobank en één van de drijvende krachten achter De Tussenruimte. Een plek tussen disciplines, sectoren, onderzoek en leren in, waarin gewerkt wordt aan de economie van de toekomst. Studenten worden hier gevraagd zelf na te denken over de impact die zij hierop willen en kunnen hebben.

#16 DE TUSSENRUIMTE

Holistisch beoordelen - aflevering 15 | september 22 | 32 min

In deze aflevering van VONK podcasts hebben we het over het fenomeen comparatief beoordelen. Een manier van holistisch beoordelen waarbij docenten per keer twee producten vergelijken en onderbouwen welke van de twee beter is en waarom. Te gast is Marion Tillema, opleidingscoördinator bij de opleiding Communicatie en Multimedia Design in Den Bosch en senior onderzoek “beoordelen van beroepsprestaties” bij het Lectoraat Brein en Leren van Avans Hogeschool. Zij vertelt over haar ervaring met comparatief beoordelen bij de beroepsprestaties en het afstuderen van de opleiding CMD en reflecteert hierop vanuit haar rol als onderzoeker.

#15 HOLISTISCH BEOORDELEN

De kracht van diversiteit - aflevering 14 | juli 22 | 41 min

Avans heeft naast Bachelors en Associate degrees ook een groot aanbod aan extra-curriculair onderwijs. Chance is het honoursprogramma van Avans waarin studenten en collega’s de mogelijkheid krijgen echt eens wat anders te doen. In deze podcast docent Ad Kroot en studenten Jennifer Bol en Sofie de Vroed over de Chancemodule 'De kracht van diversiteit'.

#14 DE KRACHT VAN DIVERSITEIT

Modulair onderwijs in de praktijk - aflevering 13 | juni 22 | 31 min

Volgens de hbo-keuzegids is onze deeltijdopleiding Technische Bedrijfskunde een topleiding. De opleding heeft een modulair curriculum met keuzemogelijkheden neergezet waarin studenten in co-creatie met het werkveld opgeleid worden. Hiermee zijn zij een mooi voorbeeld voor hoe je een opleiding kunt ontwerpen volgens de uitgangpunten van de Ambitie 2025. Laat je inspireren door docentontwikkelaars Martijn Brouwer en Rob de Haas.

#13 MODULAIR ONDERWIJS IN DE PRAKTIJK

Leeruitkomsten - aflevering 12 | april 22 | 34 min

In het nieuwe onderwijsmodel van Avans Hogeschool beschrijven wij ons onderwijs aan de hand van leeruitkomsten. Maar waarom eigenlijk? Wat is een leeruitkomst? En wat is de meerwaarde? In deze aflevering van VONK-podcasts ga ik hierover in gesprek met Frank Vriens, lid van het Bouwteam Onderwijs en intensief betrokken bij de totstandkoming van het nieuwe onderwijsmodel.

#12 LEERUITKOMSTEN

Urban Living Lab Tilburg - aflevering 11 | april 2022 | 33 min

In deze aflevering van VONK-podcasts ga ik op bezoek bij het Urban Living Lab in Tilburg. Een interdisciplinaire broedplaats in Tilburg West waarin onderwijs en onderzoek samenkomen in een weerbarstige praktijk. Te gast zijn AOC-collega Ad Schenkels, kwartiermaker van “Tilburg Wij West” Jesse de Doelder en lector “Mind the Gap” Henk Spies.

#11 URBAN LIVING LAB TILBURG

Philippe's podcastpremière – aflevering 10 | februari 2022 | 24 min

In deze aflevering praat ik met niemand minder dan Philippe Raets over de activiteiten van het Avans Ondernemerscentrum (AOC). Philippe bracht deze week een kennismakingsbezoek aan het AOC en blikt hierop terug in zijn allereerste podcast. Hij wordt geconfronteerd met een aantal van zijn eigen uitspraken en gevraagd deze te spiegelen aan enkele activiteiten van het Avans Ondernemerscentrum zoals Avans Innovative Studio, Avans Extra, Ondernemerschap, City Deal Kennis Maken en Urban Living Lab Breda.

#10 PHILIPPE'S PODCASTPREMIERE

Programmatisch toetsen - aflevering 9 | januari 2022 | 35 min

In deze aflevering van VONK-podcasts hebben we het over programmatisch toetsen en hoe ze dit doen bij de opleiding Business Innovation. Bij programmatisch toetsen probeer je de beslissing om een student te laten zakken of slagen zo lang mogelijk uit te stellen om de betrouwbaarheid van je toetsing te vergroten en de focus van de student op leren te houden. In deze aflevering zijn Ard Jacobs en Els Roskam te gast, respectievelijk docent en onderwijsdeskundige bij de opleiding Business Innovation.

#9 PROGRAMMATISCH TOETSEN

Leergemeenschappen Social Work - aflevering 8| december 2021 | 36 min

In deze afleveringen hebben we het over de leergemeenschappen in het eerste en tweede jaar van de opleiding Social Work in Den Bosch. In deze gemeenschappen werken studenten, docenten en werkveldprofessionals op gelijkwaardige basis een jaar lang aan maatschappelijke vraagstukken. Te gast zijn: Ina Tilma, docent Social Work en onderzoeker naar deze leergemeenschappen, Ankie Schoenmakers, docent Social Work en voorheen betrokken als professional in een leergemeenschap bij ContourdeTwern. En Sofie Hofmans, 2de-jaars student Social Work.

#8 LEERGEMEENSCHAPPEN SOCIAL WORK

Edubadges en microcredentials - aflevering 7 | december 2021 | 28 min

In deze aflevering van VONK-podcasts gaan we in gesprek over edubadges en microcredentials. Dit doen we met Ruth de Vijlder, product owner van de waardestroom Toetsen en Examineren en Judith Herrewijn, ICTO-coach bij de Academie voor Associate Degree Opleidingen (AAAD). Ruth is aanspreekpunt voor Avans edubadges op het landelijke platform edubadges van SURF. Judith heeft bij haar academie een edubadge-pilot geïnitieerd en waarmee een eerste lichting AAAD-studenten nu een edubadge op het gebied van 21st century skills heeft. In de podcast gaan we in op vragen als: wat edubadges en microcredentials zijn, wat de meerwaarde is en hoe de toekomst van dit thema er uitziet volgen Ruth en Judith.

#7 EDUBADGES EN MICROCREDENTIALS

Interdisciplinair keuzeonderwijs in de praktijk – aflevering 6 | december 2021 | 26 min

Vorig jaar zijn 6 opleidingen gestart met het aanbieden van interdisciplinair keuzeonderwijs in de vorm van de SDG keuzemodule “Blue Zones”. Hierin onderzochten studenten samen met docenten hoe je gezond en prettig kunt leven in de stad. In deze podcast vertelt mede-initiatiefneemster Lidwien Jacobs aan de hand van deze keuzemodule over de waarde van interdisciplinair onderwijs, welke keuzes je kunt maken en hoe het is om met anderen interdisciplinair onderwijs te verzorgen.

#6 INTERDISCIPLINAIR KEUZEONDERWIJS IN DE PRAKTIJK

Honoursprogramma Biomimicry - aflevering 5 | november 2021 | 30 min

Studenten en docenten laten de schoolbanken achter zich en halen antwoorden uit de natuur in plaats van uit een boek. Dit gebeurt in het honoursprogramma Ask Nature van Ilse Rovers . Ilse helpt deelnemers om oplossingen te zoeken voor duurzaamheidsvraagstukken met gebruik van de methode Biomimicry. In de podcast gaan we in op deze methode en de meerwaarde van het gezamenlijk leren van docenten en studenten.

#5 HONOURSPROGRAMMA BIOMIMICRY

Flexibel onderwijs bij Academie voor Deeltijd – aflevering 4 | november 2021 | 44 min

Avans Hogeschool gaat voor Flexibel onderwijs. De Academie voor Deeltijd loopt hierin voorop. In deze aflevering gaat VONK in gesprek met de projectleider flexibilisering en onderwijsvernieuwing van deze academie, Wasilie Janssen. We bespreken hun ervaringen en horen welke lessen geleerd zijn.

#4 FLEXIBEL ONDERWIJS ACADEMIE VOOR DEELTIJD

Zelf serious games maken – aflevering 3 | oktober 2021 | 24 min

Frank van der Kruis van de Juridische Hogeschool wil zijn studenten een realistisch beeld geven van het werk van een curator. Niet alleen de kennis die je hier voor nodig hebt. Maar juist ook alle emoties die hierbij komen kijken en de vaardigheden die je nodig hebt om je werk in deze omgeving goed te kunnen doen. Hoe hij dit doet? Door een volledig geautomatiseerde, maar realistische casus aan te bieden en zichzelf en zijn collega-docenten hiermee tijd te geven om studenten te begeleiden wanneer het er toe doet.

#3 ZELF SERIOUS GAMES MAKEN

Chatbots in het onderwijs - aflevering 2 | oktober 2021 | 24 min

Chatbots in het onderwijs, bestaat dat? Ja dat bestaat. Dankzij Roel Steendijk, Nick van Breda, Henk Massink en Frank van der Kruis. Roel (ICT en onderwijsadviseur) vertelt over zijn ervaring met het bouwen van een virtuele ICTO-coach en 3 onderwijspilots met chatbots. Het leuke van chatbots is dat ze 24/7 beschikbaar zijn en ze eenvoudige vragen van studenten direct kunnen beantwoorden. Zo heeft een docent meer tijd voor inhoudsrijke gesprekken met studenten. En gelukkig hoef je echt geen whizzkid te zijn om met chatbots aan de slag te gaan.

#2 CHATBOTS IN HET ONDERWIJS

Podcasts maken hoe doe je dat – aflevering 1 | oktober 2021 | 28 min

Via de VONK-podcast nemen we jou mee in toffe onderwijsinnovaties die spelen binnen Avans. In deze eerste aflevering gaan we het gesprek aan met de multimedia-afdeling van Avans. De vraag die wij hun voorleggen: hoe dat je dat eigenlijk, een podcast maken?

#1 PODCASTS MAKEN HOE DOE JE DAT

Laatst bijgewerkt op 9 juni 2023.