VONK Onderwijsinnovatie

print

Avans heeft er een ‘Techjunky’ bij

16 mei 2022 door Avans Ondernemerscentrum

Academies, docenten en medewerkers met innovatieve onderwijsideeën kunnen terecht bij VONK Onderwijsinnovatie. Ook docent Commerciële Economie (CE) Pascal Roeyen zet zich in voor het onderwijs van morgen. Hij volgt sinds februari de Leergang Onderwijsinnovatie van VONK Onderwijsinnovatie voor meer verdieping en praktijkervaring.  

Direct aan de slag 

Iedere donderdagmiddag zit Pascal zelf in de schoolbanken voor de masterclasses van de Guru-track. 
Dit is de meest uitgebreide track binnen de leergang, waarbij je een keuze maakt voor TechDummie of TechJunky. Daarnaast start je jouw eigen onderwijsinnovatie-experiment, krijg je begeleiding en intervisie en bouw je aan jouw innovatienetwerk.
Pascal koos voor de richting TechJunky, omdat hij graag nieuwe technieken ontdekt en de wijze waarop hij deze in kan zetten in het onderwijs. Als hij donderdagavond thuiskomt gaat hij meteen aan de slag met de tips en tricks en probeert hij deze toe te passen op zijn eigen onderwijs. Pascal: ”Van sommige technieken had ik echt nog nooit gehoord. Ik deel mijn kennis nu met onze curriculumcommissie en help zo het nieuwe onderwijs vorm te geven. Echt leuk.” Ook verkent Pascal of hij aan kan sluiten bij het lectoraat Brein & Leren, na een inspirerende masterclass over dit onderwerp.  

Proeftuin voor innovaties

“Er zijn zoveel nieuwe technieken in het werkveld die maar mondjesmaat in de opleidingen worden toegepast. Dat is jammer. We zouden juist vóór moeten lopen op het bedrijfsleven. Onderwijs is een prachtige proeftuin voor innovaties. Ook zijn er de afgelopen jaren veel informatiebronnen bijgekomen. Aan ons de taak om studenten hier goed mee om te laten gaan en hen te leren wat een goede bron is. Zo worden studenten ook mediawijzer.”  

Doceren blijft innoveren

“De opleidingen zijn aan het ontwikkelen, maar moeten daarnaast ook blijven innoveren. Dat valt niet mee. Door de snel veranderende wereld moet ook het curriculum steeds sneller aangepast worden. Gelukkig is er ook veel energie binnen de organisatie. Zo heeft CE met de opleiding Ondernemerschap en Retail Management (ORM) net een pilot gedraaid waarin we samenwerken en met elkaar nieuwe modules ontwikkelen. Dat is ook echt iets van het nieuwe onderwijs.”  

De wereld van VR

Tijdens de leergang maakte Pascal kennis met VR. “De techniek bestaat al langer, maar ik had nog geen idee in welke vorm je dit in het onderwijs in kan zetten. We kregen allemaal een VR-bril en diezelfde avond heb ik mijn PowerPoint in een soort ‘teletubbiewereld’ geprojecteerd. Heel leuk om naar je eigen presentatie te kunnen lopen, maar het is niet iets voor in de klas. Wel is VR heel geschikt om korte filmpjes te laten zien. Heel leuk om dit soort digitale tools te leren kennen via de leergang.”  

Altijd vooruit  

“De constante in onderwijs is dat het altijd verandert. Ik ben bezig in het hier en nu, maar denk altijd vooruit. We werken hard om ons onderwijs steeds beter aan te laten sluiten op de behoefte van de studenten. Dat is goed, maar Avans moet wel een kennisinstituut blijven waarin digitale technieken een bijdrage moeten leveren aan het overbrengen van de juiste kennis. Leren staat voorop.”

Meer weten?

Benieuwd wat er aan bod komt tijdens de leergang? Neem een kijkje in het programmaboekje en ontdek meer over de verschillende tracks. Volgend schooljaar start in blok 2 weer een nieuwe leergang. Houd de VONK Onderwijsinnovatie Community in de gaten voor meer informatie. Ook voor kennis en inspiratie over onderwijsinnovatie, kun je terecht in de VONK Onderwijsinnovatie Community. Je kunt hier sparren met collega’s, je idee, vraag of ervaring delen en leren van elkaar.

Laatst bijgewerkt op 16 mei 2022.