VONK Onderwijsinnovatie

print

Heb jij een idee voor het onderwijs?

3 november 2022 door Avans Ondernemerscentrum

Je werkt bij Avans en je hebt een idee om het onderwijs te vernieuwen. Dan kun je natuurlijk alles zelf gaan regelen. Maar het kan ook makkelijker: Door je idee in te dienen bij de VONK Onderwijsinnovatie Community en samen met collega’s jouw experiment voor onderwijsinnovatie op te zetten. VONK Innovatieregisseur Peter Kenter vertelt hoe je dit kunt doen en wat de voordelen zijn.

Allereerst: Wat is de VONK Onderwijsinnovatie Community? 

“Dat is onze community in Teams voor Avansdocenten en -medewerkers. De teller staat al op 550 leden en dat aantal blijft groeien. Hierin zitten collega’s die elkaar weten te vinden, enthousiast maken, met elkaar meedenken en kennis delen. De plek ook waar je jouw innovatieve onderwijsidee kunt delen. Zo’n idee noemen we een ‘communityinitiatief’, omdat het úit de community komt en tegelijk vóór de community is. Want wat je doet en wat je leert van het experiment, geef je terug aan dit netwerk.”

Wat zijn de voordelen van aankloppen bij VONK?

“Wij bieden indien nodig extra tijd en geld. We ondersteunen jou in het hele proces. In onze community zit de kracht van de gemeenschap. Hier bereik je collega’s die ook aan de slag zouden kunnen met jouw experiment. Een ander voordeel is ons grote netwerk binnen en buiten de organisatie. Wij weten de juiste personen te vinden om jouw idee verder te brengen.”

Hoe start je een communityinitiatief en hoe helpt VONK daarbij?

“Neem contact op met mij of met innovatieregisseur Anne-Loes  en vertel jouw idee in een notendop. Samen kijken we of jouw idee levensvatbaar is. Dit doen we op basis van een canvas met vragen als:

  • Wat is je idee?
  • Wat is er innovatief aan?
  • Wat heb je nodig? Hoe kan VONK jou helpen?
  • Wat verwacht je te bereiken en leren?
  • Hoe ga je jouw kennis en ervaring delen met de community?

Daarna gaan zowel jij als wij praten met mensen die meer van het onderwerp weten. Uit die gesprekken ontstaan nieuwe inzichten waarmee je je idee kunt aanscherpen. Vervolgens maak je het canvas definitief en gaat jouw experiment van start.”

Aan welke voorwaarden moet een communityinitiatief voldoen?

“Je initiatief moet meerwaarde hebben voor het onderwijs. Het moet gaan om onderwijsinnovatie en niet om een experiment op bijvoorbeeld HR-gebied. Als wij een initiatief steunen, hebben we 2 doelen: Mensen helpen om hun idee te realiseren, maar ook dat anderen binnen Avans ervan leren. Dus je moet bereid zijn om te delen wat je leert en om in gesprek te blijven met je directe collega’s en de communityleden. Ook kijken we naar de kosten, opschaalbaarheid en eindigheid. De kosten moeten eindig zijn en in verhouding staan met wat het oplevert. VONK biedt geen permanente financiering. Wel kan het zijn dat andere docenten of medewerkers na een experiment er ook mee aan de slag willen, maar het nét anders willen doen. Dat zouden we wel kunnen financieren.”

Wil je voorbeelden van communityinitiatieven bekijken? Ga naar onderwijsinnovatie.avans.nl

Kost het veel tijd om een communityinitiatief aan te vragen en te formaliseren?

“Nee. Een puntje van kritiek dat we soms krijgen, is dat ons proces niet is gestandaardiseerd, maar dat komt omdat we het proces laagdrempelig willen houden. Dat vinden wij juist onze kracht. Wij leveren maatwerk. Als initiatiefnemer krijg je wat bij jou past. Wel verwachten we van jou dat je met Avans deelt wat je leert, dus misschien ben je extra tijd kwijt omdat je bijvoorbeeld een presentatie geeft.”

Wat gebeurt er met de uitkomsten van een communityinitiatief?

“Dat verschilt per initiatief, maar het uitgangspunt is dat je zowel mensen in je eigen omgeving betrekt, als dat je het deelt met de community. In je eigen omgeving kun je denken aan het betrekken van je ICTO-coach of een presentatie geven aan de onderwijscommissie. Veel van de kennis die wordt opgedaan in initiatieven is handelingskennis: Kennis over hoe je dingen concreet in de praktijk toepast. Deze kennis houd je alleen levendig in een actieve groep mensen die leren met en van elkaar. Daarom is de community zo belangrijk en stimuleren wij communityleden om contact te houden en ervaringen te blijven uitwisselen”

“Vanuit VONK delen wij de experimenten via onze podcasts en innovatiespotlights. Ook dit is maatwerk. We denken altijd na voor wie het relevant is en hoe we de boodschap brengen. We hebben ook een leergang Onderwijsinnovatie waar we uitkomsten inbrengen en mensen bereiken. Verder hebben we een verbindende rol binnen Avans. Als er bijvoorbeeld collega’s zijn die met een soortgelijk thema van start willen, zeggen wij: Kijk, dit gebeurt al. Neem eens contact op met elkaar.”

Werken jullie ook samen met het Expertisecentrum Future-Proof Education?

“Ja, bij de start van een communityinitiatief delen we wat iemand van plan is. Zij bepalen vervolgens of het een relevant initiatief is voor hun. Is dat het geval, dan geven ze eventueel tips of toevoegingen. Ook dit bekijken we per initiatief. Het is belangrijk dat lectoraten op de hoogte zijn van wat wij doen en dat zij waar nodig input leveren. Zij kijken wel op een ander niveau naar onderwijsinnovatie. Hun focus ligt meer op gefundeerde kennis op basis van wetenschappelijk onderzoek, terwijl onze opbrengst meer gericht is op handelingskennis voor zowel de docent als de brede organisatie. We weten elkaar niet voor elk experiment te vinden, maar we voeren altijd het gesprek, zien de meerwaarde van elkaars werk en hebben onze wederzijdse verwachtingen helder.”

Dien jouw idee in

Wil jij van jouw onderwijsidee een communityinitiatief maken? Neem dan contact op met Peter Kenter of Anne-Loes van Prooijen.


Word lid van de community

Ben je geïnteresseerd in onderwijsinnovatie en wil je je laten inspireren of heb je een netwerk nodig om te sparren over jouw idee? Word dan lid van de VONK Onderwijsinnovatie Community. Hier vind je ook de innovatiespotlights en VONK-podcasts. Iedere maand zetten we een collega met diens initiatief in de spotlight. In de podcasts gaat Peter samen met een student of medewerker dieper de inhoud van een onderwijsinnovatie in.

Laatst bijgewerkt op 3 november 2022.